DATUM: 2014-11-15 / TID: 20:29:00
KATEGORI: Sammanfattningar, Övriga tvserier

Dawson's Creek: säsong 1 sammanfattning.

Jag blev precis klar med säsong 1 nyss. Det gick ganska snabbt! Först gick det lite segt i början, men sen PANG! var serien så bra att jag slukade avsnitt efter avsnitt. Här är sammanfattningen av vad jag tyckte om denna första säsongen som består av 13 avsnitt :)
 
Handling:
In the small coastal town of Capeside, Massachusetts, a group of high school kids come of age, each with their own set of trials and tribulations. Affluent, 15 year-old Dawson Leary (James Van Der Beek), idolises Steven Spielberg and wants to be a film maker. He has been friends with Joey (Katey Holmes) who lives across the pond with her pregnant sister since they were both five, but their friendship is changing now that their hormones are kicking in. The arrival of attractive new girl Jen (Michelle Williams), however, changes their relationship in even more, unexpected ways. Meanwhile Dawson and Joey's friend Pacey (Joshua Jackson) finds himself embroiled in a sticky situation with a pretty young teacher. Created by Kevin Williamson, DAWSON'S CREEK is filmed on location in Raleigh, Durham, and Wilmington, North Carolina.
 
Favoritavsnitt:
De flesta är bra, men det är några som sticker ut och det är 1x07 Detention (The Breakfast Club känsla över det hela), 1x10 Double Date (jag blev en Pacey/Joey major shipper), 1x11 The Scare (det var så många roliga moments, men också ett par läskiga moments. Särskilt i slutet när det visade sig att mannen som pratade med Joey tidigare var en mördare! Riktigt läskigt! De skämtade/låtsades ju tidigare om att det fanns en seriemördare i deras stad och nu visade det sig att det stämde, så läskigt haha) och 1x12 Beauty Contest.
 
Favoritkaraktär:
Pacey! Och så absolut Jen också. Det var aldrig en enda stund som jag kände en gnutta ogillande när jag såg dem. Jag tycker alltid om dem, de är bäst! Pacey för att ja han är ju Pacey, han är rolig och ganska söt och kommer alltid med roliga repliker, skämt osv och Jen för att hon är väldigt omtänksam, intressant och vill bara alla väl och ha vänner och försöker göra sitt bästa för att passa in och vara omtyckt.
 
Favoritship:
Jag ser verkligen inget speciellt med Dawson och Joey, trots att de typ "äntligen" tog itu med deras känslor för varandra och blev ihop i slutet av säsongen. De är väl rätt okej ihop, men jag känner ändå inget speciellt för dem. Så nej, det är Pacey/Joey som gäller för mig även om det inte har hänt nåt överhuvudtaget mellan dem egentligen förutom en liten kyss som Joey inte bevarade. Jag började redan shippa dem smått i början, men det var ändå inte förrän i 1x10 som jag verkligen blev en major Pacey/Joey shipper! När han tjuvtittade på henne i spegeln i hans bil medan hon klädde av sig och log, då bara visste jag att jag vill ha dem ihop! Visst, det var fruktansvärt av honom att tjuvtitta, men han såg ju ingenting privat ändå, bara hennes nakna bak som snabbt ;)
 
Bäst i säsongen:
Att Pacey och Joey äntligen kom närmare varandra som vänner efter att ha jobbat ihop med en skolsuppgift i 1x10. De har alltid varit vänner, men inte så som Dawson/Joey eller Dawson/Pacey. Pacey bara råkar vara där med Dawson och Joey eller så råkar Joey vara där med Dawson och Pacey. Nu är de verkligen vänner även när de är själva med varandra utan Dawson med i bilden. Jag älskade att Pacey följde med Joey andra gången när hon skulle hälsa på hennes pappa i fängelset och att när de väl kom dit sent på kvällen så var besökstiden slut, men han mutade vakten med 20 dollar bara för att hon skulle kunna få prata med hennes pappa. Det var så riktigt fint gjort av honom! Och ja, massor mer! :)
 
Värst i säsongen:
När Pacey inledde ett kärleksförhållande med läraren Tamara. Där var det bara en big no för mig! Det var bara så himla fel! Och att dessutom förlora hans oskuld till en som var dubbelt så gammal som honom? Fullständigt galet. Jag vet inte alls vad i all frid de tänkte på när de inledde förhållandet. Så jag blev bara glad och lättad när det väl var över mellan dem. Och när Dawson levde för mycket i fantasi om Jen, skapade "den perfekta och oskuldsfulla bilden" av henne i hans huvud när hon i själva verket inte var det (ingen är ju perfekt) och försökte till och med förverkliga en perfekt filmtagning till att kyssa henne och sånt. Jag störde mig så på honom då. Jag bara "Men kyss henne bara nu då! Det finns inget perfekt tillfälle!" Han velade alldeles för mycket. Samma sak när Dawson och Joey velade fram och tillbaka med deras känslor för varandra och om de skulle bli ihop eller inte och sånt. Det blev i slutändan bara jobbigt och irriterande. Också trist det där med Dawsons föräldrar. Hoppas att det löser sig mellan dem som det verkade göra sist jag såg dem. Och att Jens morfar dog. Jag bara satt och grät med henne och hennes mormor, det var så ledsamt!
 
Övriga kommentarer:
Första säsongen har för övrigt varit riktigt bra. Jag ser verkligen fram emot att se resten! Tyvärr kommer jag inte att kunna se alla sex säsonger på en gång, snyft! För det finns bara tre säsonger på Netflix nu än så länge och de kom för bara några månader sedan. vilket betyder att det kan dröja med resten rätt länge. Det hoppas jag inte att det blir så. Jag hoppas verkligen att säsonger 4-6 kommer mycket snart! ;)
Postat av: Felicia - serier/film

läste för länge sen att pacey bara var menad som en karaktär som bara skulle vara med något avsnitt... Tur att dem ändrade sig där, han är ju underbar. Jen är min 2a favorit också :) (& jack men han kommer inte fören s2)

Svar: Jaså? :O då är ju det jäkla tur att Pacey blev en series regular trots allt! Håller med om att han är helt underbar! Dawson gillar jag bara mindre och mindre nu i säsong 2, verkligen kul med tanke på att serien heter ju Dawson's Creek x) ja, Jack blev en favorit också nu när jag är halvvägs i säsong 2 ;)
Micaela Sundberg

2014-11-24 @ 14:51:30
URL: http://efji.se
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

har för mig att dem ändra för att han var så omtyckt som karaktär eller något sådant, såklart han är liksom ;). kul, spännande att se vad du tycker om resten av serien.

Svar: Okej, då vet jag ;) ja, jag blev klar med säsong 2 i tisdags. Och inlägget om den kom precis upp ;)
Micaela Sundberg

2014-11-28 @ 19:53:57
URL: http://efji.blogg.se/

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: