DATUM: 2014-05-15 / TID: 21:39:55
KATEGORI: Allmänt, Tidsfördriv, listor

Tips: Grotta di Nettuno.

När jag var i Italien med min familj och min bästis i september-oktober 2009, så besökte vi en fantastiskt vacker grotta som kostade 10 euro och rundturen tog nästan en timme. Det var kanske lite väl dyrt, men det var absolut värt det! Grottan heter Grotta di Nettuno eller Neptunusgrottan på svenska. Den ligger belägen vid havet i närheten av staden Alghero (som vi bodde på) i provinsen Sassari på Sardinien. Det finns också sjöar inne i grottan, i vars blanka vatten de vackra formationerna speglar sig. Grottan är döpt efter havsguden Neptunus i romersk mytologi och den är öppen för besök och kan nås med buss och båt (ta båt, det är bättre). Jag rekommenderar er verkligen att besöka grottan när ni är i Sardinien!
 
Och en sista sak, en rolig fakta: Visste ni att det tar cirka 100 år för en stalaktit (som hänger ner från "taket") att växa EN CENTIMETER och cirka 300 år för en stalagmit (som växer upp från "golvet") att växa detsamma! Helt otroligt va? ;)

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: