DATUM: 2014-01-07 / TID: 19:08:00
KATEGORI: Allmänt

My first day.

Min första dag på äldrehem Dalen idag gick så grymt bra! Jag trivs redan och jag har lärt mig mycket bara idag. Alla var så välkommande och trevliga mot mig. Jag hade inte en tråkig stund idag alls, vi bara pratade och pratade hela tiden. Normalt brukar jag vara blyg inför nya människor, men personalen på Dalen? Det försvann i samma ögonblick som vi presenterade oss för varandra. Hur kom det sig? För att de var så välkommande mot mig helt enkelt, det syntes direkt i deras ansikte. I samma ögonblick som vi presenterade oss för varandra, kände jag mig genast välkommen. Det gick inte att undgå det.
Jag tror att det kan bero på att alla praktik som jag haft i hela mitt liv hade bara varit med hörande som inte kunde teckenspråk. Så vi pratade därför inte så mycket med varandra på grund utav det. Och min praktik på Dalen som jag har nu; det är allra första gången jag får använda teckenspråk på heltid när jag praktiserar. Detta kan förklara varför. Vi alla använder samma språk. Det finns hörande arbetare där också men de kan teckenspråk. Alla som arbetar där måste kunna det då de har med döva pensionärer att göra. Det är bara underbart! Jag tror verkligen att jag kommer att trivas båda veckorna! :D

Idag fick jag se på när två personaler bytte blöja och kisspåse på en och sedan torka henne och så. Ni vet sånt som sond? Jag vet inte hur jag ska förklara, men ni fattar nog vad jag menar! Jag har sett sånt på film många gånger och då hade jag alltid tyckt att det var äckligt på grund av tanken och för att man kunde ibland se deras privata delar och så. Men idag när jag fick se på i verkliga livet med mina egna ögon, hur tror ni att jag reagerade? Ingenting. Jag bara stod där och såg på vad och hur de gjorde, tyst. Jag reagerade knappt, jag tänkte inte ens "Vad det är äckligt! Jag måste titta bort!" Istället stod jag bara där och tänkte "Nu fattar man ju hur det där verkligen funkar. Intressant. Nu har jag lärt mig nåt nytt idag". För jag insåg att det inte är äckligt alls och att det bara är naturligt. Man förstår ju att det faktiskt finns människor som inte ens kan klara sig och att de då måste få hjälp. Och det är ju vad personalen gjorde när de bytte på henne. Så jag har lärt mig nåt nytt idag. Jag lärde mig att se förbi det äckliga (och hur man gör det också, förstås!) ;)

Jag slutade halv tre. Jag åkte buss hem och lämnade min väska och sedan åkte jag buss igen direkt - till Triangeln. För att shoppa. Det är ju en massa rea. Jag shoppade runt i två timmar. Jag köpte med mig ett vitt linne, en grön tröja, en grymt fin tight med fantastiska mönster, ett hårband och ett par kängor. Jag är jättenöjd! Jag är helt kär i dessa saker jag köpte idag. Jag ska försöka ta ett kort sen och visa er. Jag ska även ha på mig kläderna och kängorna imorgon ;)

Nu är jag på vandrarrummet och har just ätit middag. Nu slappar jag bara och surfar runt!

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: