DATUM: 2014-12-09 / TID: 18:22:24
KATEGORI: Sammanfattningar, Övriga tvserier

Ugly Betty säsong 1 sammanfattning.

När Ugly Betty hade premiär i 2006, så följde jag den slarviskt. Fram tills nån gång i säsong 2, då blev det tvärstopp. Exakt varför minns jag riktigt inte, men det var inte för att jag tyckte den var dålig. Verkligen inte. Jag tyckte att den var en av de mysigaste tvserierna som jag nånsin sett och det tycker jag fortfarande. Hur som helst bestämde jag mig att köpa samlarboxen en vacker dag och se hela serien när den inte skulle få flera säsonger. Vilket jag äntligen gjorde nu och jag ångrar mig inte! Den är SÅÅÅ värd en plats i min seriesamling! Och då det var så längesen sist, så hade jag därför glömt mycket. Jag mindes bara endast ett fåtal saker. Men ju flera avsnitt jag såg i säsong 1, desto mer klarnade många saker som jag glömt. Jag bara "Ja, jag minns det där nu!", "Ja just det. Det kommer hända så och si" osv, ja ni fattar vad jag menar. Jag njöt för fullt av vartenda avsnitt och blev klar med säsong 1 i söndags! ;)
 
Handling:
TV-serien handlar om Betty Suarez (America Ferrera), en ung kvinna från en latinamerikansk familj, som arbetar på modetidningen Mode. Betty bor med sin far, sin syster Hilda och systersonen Justin. Hon är inte lika attraktiv och smal som sina medarbetare. Jobbet på Mode fick hon av sin chefs far som ville anställa någon som sonen inte skulle ha sex med. Betty får ofta utstå förolämpningar och hån av kollegorna på grund av sitt utseende och bristande känsla för mode. Betty gör dock ett strålande jobb och ibland till och med mer än vad som krävs av henne.
 
Favoritavsnitt:
1x01 Pilot, 1x04 Fey's Sleigh Ride, 1x05 The Lyin', the Watch and the Wardrobe, 1x08 Four Thanksgivnings and a Funeral, 1x09 Lose the Boss?, 1x12 Sofia's Choice, 1x14 I'm Coming Out, 1x15 Brothers, 1x18 Don't Ask, Don't Tell, 1x21 Secretaries Day, 1x22 A Tree Grows in Guadalajara och säsongsfinalen 1x23 East Side Story.
 
Favoritkaraktär:
Ugly Betty är en av de få serier där jag faktiskt tycker om alla karaktärer. Wilhelmina, Amanda, Marc, Daniel, Betty, Christina, Hilda, Ignarco, Justin, Alexis osv. Men de som sticker extra ut är Marc, Betty, Christina och Hilda :)
 
Favoritship:
Måste du fråga? Henry och Betty helt klart! De är bara så nördigt fina tillsammans! Tyvärr förstörde Henrys exflickvän allt genom att bli gravid, så nu kan de inte bli tillsammans. Grrr! Sen så älskade jag också Santos och Hilda tillsammans. Jag hatar så mycket att han dog! :'(
 
Bäst i säsongen:
Jag fullkomligt älskar dynamiken mellan Wilhelmina & Marc, Marc & Amanda, Daniel & Betty och Marc, Amanda & Betty. Dessa olika vänskaper är bara så underbara på sitt eget sätt! Och sen så älskar jag också att även om alla kan vara elaka mot varandra, avskyr varandra eller nåt så är de ändå på nåt konstigt vis som en enda stor familj som faktiskt bryr sig om varandra på deras konstiga sätt. Jag tänker exempelvis på Marc och Betty. De är inte mycket till vänner och Marc brukar driva med Betty bakom ryggen på henne med Amanda (som tex när han klädde ut sig till Betty), men ändå när de tvingades låtsas vara ihop (för att inte Marcs mamma skulle få reda på att han är gay) och Marcs mamma talade illa om Betty och hennes familj, så försvarade han dem och gav mamman en stor fet skäll och sa hur underbar Bettys familj är och sånt. Det är ett av mina favoritögonblick i säsong 1. Men ja hur som helst. Det är som om alla karaktärer har två olika individer, en som de måste framstå sig som och en som de egentligen innerst är, och det älskar jag, hur idiotiskt det än låter.  Och massor mer!

Värst i säsongen:
Att Santos dog! Det är en av de få sakerna som jag mindes redan innan jag började se serien ifredags. Jag minns första gången jag såg det, då blev jag helt förkrossad och bara grät floder. Och den här gången nu när jag ser om serien blev det ännu värre. Jag kunde inte sluta gråta, tårarna kom redan när rånaren stod där med pistolen riktat mot Santos och sen dess kunde tårarna bara inte sluta rinna. Det var så hemskt att se när Betty kom till skolan och gav Hilda den fruktansvärda nyheten och hur hon reagerade och bara föll ihop och hade ett gråtattack. Verkligen inte trevligt alls att se på. Och att Henrys exflickvän blev gravid. Ja, det också. Det hindrar ju Henry och Betty från att bli tillsammans! Tråkigt också att Ignarco tvingades åka till Mexiko och stanna där i väntan på att få visum. Tråkigt också att Marcs mamma inte accepterade honom som gay. Det är nog allt, tror jag.
 
Övriga kommentarer:
Jag är redan nästan halvvägs in i säsong 2 nu. Ja, jag maratontittar alltid galet fort, tyvärr ;)
Postat av: Seriesphere

Åh, älskar Ugly Betty men såg bara de två första säsongerna när den gick på tv, ska maratonkolla på den också så fort jag är klar med Gilmore Girls!
Btw, jag väntar och väntar på att du ska skriva om dom senaste OUAT-avsnitten,du brukar alltid skriva jättelånga detaljerade inlägg om dom och jag vill veta vad du tyckte!!!!!

Svar: Ja gör så! :D dock har jag tagit paus med Ugly Betty säsong 2 nu över helgen då jag är hos en kompis ;) längtar tills imorgon för då ska jag fortsätta maraton titta! Och ja inläggen om OUAT kommer snart, förhoppningsvis imorgon! Hade inte haft ork innan :)
Micaela Sundberg

2014-12-13 @ 15:17:30
URL: http://seriesphere.blogg.se/

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: