DATUM: 2013-06-25 / TID: 20:34:59
KATEGORI: Böcker, The Mortal Instruments

Recension: Stad av skuggor.

Handlingen:
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst...

Vad jag tycker:
Jag har väntat jättelänge på att få läsa serien! Men eftersom jag läser ju inte böcker på engelska då jag inte direkt är så wow-bra på engelska, så därför fick jag vänta tills böckerna skulle släppas på svenska. Om det ens skulle hända, så jag fick därför bara hålla tummarna och hoppas på att det skulle hända. Och då när man fick veta att böckerna äntligen skulle komma ut på svenska då blev jag fan överlycklig! Bokstavligt talat!
Och det var SÅÅÅ värt väntan! För jag älskade den fullständigt! Jag blev inte ett dugg besviken! Nu vet du min nya, stora kärlek efter Twilight (det är ju varför den här serien har en egen kategori nu)! Allvarligt talat! Den var sååå bra! Så sjukt jävla spännande! Man sögs väldigt snabbt in i berättelsen och jag kunde inte ens släppa den ifrån mig. Språket flöt på väldigt bra. Och det är en perfekt blandning mellan demoner, varulvar, demonjägare och allt möjligt samt kärlek, vänskap och spänning.
Jag älskar karaktärerna, alla har fantastiska och olika egenskaper och så blev jag, precis som alla tjejer, snabbt kär i Jace Wayland. Och Jace och Clary. Åååh, så fina! Och inte blev det bättre av att man fick veta en stor, chockerande twist om dom (se under spoilers om ni vill veta. Och säg inte att jag inte har varnat dig!). Fast nu vet jag sanningen efter att ha varit ren panikslagen. Och det ENDA negativa med boken är att vissa kapitel är för långa! Nu behöver november skynda sig! För då släpps bok nummer två på svenska, Stad av aska!
Nu längtar jag verkligen jättemycket tills filmen har premiär den 23 augusti! Jag känner på mig att filmen kommer att bli så grymt bra för jag tror på den här serien! Och så har Stad av aska REDAN fått grönt ljus för att bli film och kommer att ha premiär år 2014, den filmas just nu för fullt nu tror jag. Jag måste släpa med mig Sofia eller min kusin Nathalie till bio i Jönköping om de är intresserade! Hoppas nån av dom nappar! ;)

Spoilers:
Den stora twisten var att Jace och Clary visade sig vara syskon! Jag typ bara NEEEEEEEEEEEJ! när sanningen kom fram. Syskon!? Nej, nej, nej! De delar samma föräldrar. Jag var totalt panikslagen!
Jag älskar ju Jace och Clary tillsammans!! Jag visste att det finns sex böcker ute och då bara absolut måste jag veta om det verkligen är sant. Alltså om de är syskon eller ej. Eftersom jag har sett många kommenterar under några Youtube-video där alla sa olika - att de var syskon eller att de egentligen inte var det.
Jag visste inte vilket av det var sant, så jag vände mig till Nathalie, en bloggerska som har läst alla böcker, och det visade sig att de INTE är syskon! Tack gode Gud! Jag vet inte vad jag hade tagit mig till om det varit sant, haha. Men om jag tänker efter lite, så hade jag nog älskat dem ändå även om de var syskon. Incest som fan, jag vet, men det är i en bok och sättet Cassandra skriver på om dom är ju inte direkt på ett pervest sätt utan på ett romantiskt sätt. Och det är inte i verkligheten heller, så vad gör det? xD

Betyg:
♥♥♥♥♥/♥♥♥♥♥
Postat av: FlizanLizan