DATUM: 2013-06-30 / TID: 01:03:00
KATEGORI: Böcker

Recension: I det tysta.

Handlingen:
När Vicky Jaggers var liten avgudade hon sin storebror David och han var också deras mors ögonsten. För modern var David ljuset i familjelyckan, det perfekta barnet som inte kunde göra något fel. Men Vickys egen familjelycka och hennes barndom förbyttes mot mardröm när hennes bror brutalt våldtog henne upprepande gånger. Hon var tolv, han var sjutton. Därefter förblev hon i hans våld. Hans viskande hot vid middagsbordet förlamade henne av skräck och höll henne tyst. Inte ens när hon upptäckte att hon var gravid och födde ett barn vågade hon säga något. Hon var övertygad om att ingen någonsin skulle tro henne. I det tysta är en skakande sann berättelse om syskonincest och om att vara skrämd till tystnad, av sin egen bror. Idag är Vicky Jaggers 34 år och bor i Storbritannien med sin man och sina fyra barn.
 
Vad jag tycker:
Jag vet knappt vad jag ska säga. Den var sjuuuukt bra men så hemsk bok! Jag mådde illa till mods i stort sett nästan hela boken. Jag bara förstår inte hur David kunde göra så här mot hans lillasyster! Bara så där plötsligt.
Han förstörde verkligen hennes halva liv! Han stal hennes barndom. Han var för fan 17 år och hon bara 12 år! T-O-L-V! Det var ju bara fan inte klokt! Det var bara så jävla ofattbart att det här ens kunde hända!
Jag var nära till att fälla tårar tusen gånger när jag läste. Sättet Vicky skrev var helt otroligt fängslande! Jag läste ut den på bara sex timmar. Jag kunde inte ens släppa den ifrån mig då den var alldeles för fängslande trots att jag samtidigt mådde illa när jag läste. Och också ju mer jag läste, desto argare blev jag. Att alla sinnessjuka människor inte har vett i deras huvud! Jag förstår INTE hur de kan bli så här sjuka, jag förstår bara inte. Att det beror på dålig uppfostran duger inte som en ursäkt. Inte för mig.
Ja, hur som helst... jag rekommenderar er verkligen att läsa denna boken! Den är väldigt bra, gripande och fängslande men samtidigt brutal och hemsk också! Att den är baserad på en sann historia är ännu bättre. Jag lovar att ni inte kommer att ångra er! :)
 
 
Betyg:
5/5
 
Så efter vad som kändes som flera timmar men antagligen handlade om minuter, tog det slut. David andades inte lika häftigt längre och jag kände hur han drog sig undan. Han slank ur sängen och trots att jag var lättad över att smärtan var borta var jag livrädd och undrade om han skulle hitta på något annat. Jag rörde mig inte på evigheter. Jag ville inte ens vända mig om ifall han skulle finnas där. Inte förrän jag hörde honom gå ut och stänga dörren kom sammanbrottet. Jag grät och snyftade in i kudden. Det värkte där nere, men jag drog upp knäna mot bröstet, rullade ihop mig till en boll och bara grät. Det gjorde inte längre så ont rent fysiskt, men istället kom nu den känslomässiga, psykiska smärta.

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: