DATUM: 2013-09-01 / TID: 00:00:00
KATEGORI: Sammanfattningar, Under the Dome

Under the Dome 1x10 Let the Games Begin.

Jag såg det senaste avsnittet av Under the Dome 1x10 Let the Games Begin i tisdags - och jag älskade det! Jävlar vad allt som hände var spännande inklusive det största ögonblicket för Barbie/Julia fans (bilden)! Och serien blir ju bara mer och mer spännande! Markera texten för att läsa vad jag tyckte om det här avsnittet ;)
 
Först och främst, jag hatar Maxine! Den lilla subban tror att hon är boss över alla. Äsch, hon är bara så jobbig! Redan när hon först kom in i bilden för första gången och bara kysste Barbie på munnen i förra avsnittet hatade jag henne direkt. Jag hatar henne så mycket att det finns inga ord att beskriva! För varje sekund hatar jag bara henne mer och mer! Jag hatade när hon utpressade Barbie till att göra precis som hon sa eller annars skulle hon berätta om Peter för Julia (definiera "hatade" och "utpressade", jag kommer till det strax).
Men hon är inte den enda som jag hatar. Jag gillar inte Big Jim nåt vidare heller! Han vinner nog med hästlängder med tanke på vad som kommer hända i nästa och nästnästa avsnitt!
Så Maxines mamma är den försäkringen Maxine talade om i förra avsnittet när hon hotade Big Jim och Barbie om att avslöja deras mörkaste hemligheter om de inte gjorde som hon sa. Eller var, rättare sagt. För Big Jim hittade henne till slut. Men tråkigt nog hann Agatha, Maxines mamma, avslöja för Big Jim om Barbie. Att det var han som dödade Peter. Innan Big Jim lämnade henne kvar i vattnet när hon ramlade av båten. Och jag tror inte att hon är död, förresten!
 
Jag älskade när Linda och Julia arbetade tillsammans som ett team när de letade efter sanningen om Duke. Det visade sig att Duke var en god man trots allt. Han gjorde det han gjorde bara för att rädda Chester's Mill. Tack gode gud att han lämnade ett reservbrev med hans bekännelse till Linda i bankfacket. Pastorn eldade ju upp det första brevet tillsammans med Dukes hus när han hittade det. Så tack och lov. Och nu vet Linda att Big Jim och pastorn var inblandade i droghandeln. Och hon är inte så värst glad. Det klandrar jag inte henne för.
Och Julia kollade också upp hennes mans bankfack och hon hittade nåt och blev chockad och bara sa "Jag behöver tala med Barbie!". Det var då jag blev väldigt rädd för jag visste redan innan jag såg det här avsnittet att det var det här avsnittet som Julia skulle få veta att det var Barbie som dödade hennes man. Jag var ju rädd för hennes reaktion. Jag är ju ett Barbie/Julia fan. Jag kommer till det sen.
 
Så Junior är den fjärde handen. Jag blev inte direkt så överraskad! För jag förstod direkt att det var han som var den fjärde handen redan i samma ögonblick när Joe, Norrie och Angie förstod att de behövde en fjärde hand i slutet av förra avsnitt när de alla rörde minikupolen tillsammans och den fjärde handen dök upp från ingenstans. Med tanke på att tidigare i förra avsnitt så visade Junior hans mammas målning för Angie efter hon fick ett anfall och började säga "De rosa stjärnorna faller. De rosa stjärnorna faller i led," precis som Joe och Norrie fick. Målningen består av Junior vid ett hus med de rosa stjärnorna ovanför hans huvud. Så det var därför väldigt lätt gissat!
Men varför? Varför målade Juniors mamma det? Visste hon att kupolen skulle komma? Var det därför hon begick självmord? Eller är det nån annan orsak? Det är väldigt intressant det med Juniors mamma! Det får mig att undra om Junior kanske är den enda som kan stänga av kupolen? Visst, han vet inte, men senare kanske? Eller att han är själva kupolen? Tänk om? Hmm!
 
Jag blev sååå glad när Barbie äntligen sa ifrån till Maxine (glad att det redan hände efter bara ett avsnitt). Älskade hans attityd när han sa "Tänk om du inte får mer? Ingen whiskey? Du får mig inte?". Hahaha, älskade hennes min när han sa det där sista! Rätt åt henne! Din lilla subba! Sedan sa Barbie "Vi är färdiga med varandra, Max." Vad betydde det? Jo, han bestämde sig att berätta för Julia! Skönt att han inte tänker låta henne vinna. GO GO BARBIE!
 
Och så nu det största ögonblicket för alla Barbie och Julia fans som vi alla hade väntat på sen första avsnitt - som var sååå svårt att titta på, för jag bara tänkte hela tiden på hur hennes reaktion skulle bli. Barbie berättade för Julia!
Men hon visste redan tack vare det hon hittade i hennes mans bankfack tidigare med Linda (därför sa hon att hon behövde prata med Barbie) och när hon upptäckte i hennes sovrum att hennes mans pistol saknades men att alla kulorna var kvar! Jag förberedde mig då på hennes reaktion. Men istället blev jag så överraskad. För Julia var så fruktansvärt lugn ändå trots att Barbie slutligen berättade. Jag hade alltså gått och oroat mig i onödan i veckor! Men jag blev jättelättad ändå! Tack gode Gud att hon reagerade bättre än förväntat! Det var ju fan inte direkt Barbies fel att han dödade Peter. Det var ju i självförsvar för tusan!
Det var Peters livsförsäkring som hon hittade i bankfacket. I den står det att om han dör så skulle Julia få pengarna. Och att självmord inte räknas. Det visade sig alltså att Peter VILLE att Barbie skulle döda honom. Därför gjorde han som han gjorde. Därför drog han pistolen för att Barbie skulle reagera i självförsvar och döda honom. Peter hade alltså hela tiden planerat att Barbie skulle råka trycka av när de hamnade i slagsmålet.
Det är nog därför Julia inte blev så arg när hon fick veta. Hon har ju förstått att Peter planerade att bli mördad, att det var självförsvar och att Barbie aldrig ville döda Peter avsiktigt. Hon är nog bara mer arg för det faktumet att Barbie inte sa sanningen direkt. Men annars förlät hon honom. När hon sa "I framtiden kan det inte bli flera lögner." blev jag så glad. Det är inte slut mellan dom, de är säkra! Gud så lättad jag blev! Länge leve dem! Nu kan jag sluta oroa mig! ;)
 
Åh jag kan inte vänta tills nästa avsnitt som vanligt! För det slutade ju så spännande! Tisdag, skynda skynda skynda!!! ;D

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: