DATUM: 2015-01-05 / TID: 21:23:24
KATEGORI: Övriga tvserier

Switched at Birth.

Jag började äntligen se Switched at Birth ett par dagar innan nyår och jag föll pladask för den direkt!
Sjukt bra serie som handlar om Daphne och Bay - två tjejer som lever två helt olika liv. Vad de inte vet om är att de faktiskt lever varandras liv då de av misstag blev förväxlade vid BB! När misstaget uppdagas har tjejerna hunnit bli tonåringar och den nya sanningen blir omtumlande för både familjer. Nu måste de lära sig att leva tillsammans som också blir mer komplicerat av att Daphne är döv sedan en infektion hon fick som bebis.
Låter den intressant? Se den då! En av många bästa saker med serien är att det används mycket teckenspråk i vartenda avsnitt, jag är ju själv döv som ni vet och det finns dessutom en IRL döv skådespelare också, Sean Berdy, som är en av huvudkaraktärerna vid namn Emmett Bledsoe - och det finns även några hörande skådisar som spelar döva karaktärer i serien. Härlig serie, helt enkelt. Den har allt - bra handling, många bra storylines, lite twister, underbara karaktärer, mycket teckenspråk, drama, kärlek och massor mer. Den tar också ofta upp viktiga frågor om döva, samma frågor som hörande IRL ofta ställer sig. Tex kan döva köra? Hur klarar de sig med att kommunicera med hörande? Hur klarar de sig i världen? Och oändligt olika saker.
Jag är nästan klar med första säsongen och den blir bara bättre och bättre. Jag rekommenderar den verkligen varmt! Främst för er som är döva och även för er hörande som är nyfikna på dövas omgivning ;)
 
Postat av: Bella

Den verkar bra :)

Svar: Ja, det är den verkligen! Vissa har sagt att den är seg ibland, men det tycker jag inte alls. Iallafall än så länge :)
Micaela Sundberg

2015-01-05 @ 21:32:40
URL: http://rememberthiis.blogg.se
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

älskar switched

2015-01-07 @ 15:39:24
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: veronica

Jag ÄLSKAR swithced at birth! Efter programmet har jag blivit jätteintresserad av teckenspråk:))

Svar: Åh vad kul att höra! :D synd att man inte kan läsa sig från serien då det är amerikanskt teckenspråk. Här är det svenskt teckenspråk som gäller ;) självklart kan man lära sig ändå därifrån om man vill kunna tsp från andra länder också. Jag själv kan lite amerikanskt teckenspråk och nu har jag lärt mig flera nya ord därifrån, innan kunde jag bara "hur mår du", "vän", "hund", "katt", "bra", "god morgon", "god kväll", "trevligt att träffas", "hem", "mamma", "pappa" osv. Nu kan jag typ pojkvän, flickvän, syster, inte, men, med, teckna, hörande, skolan, föräldrar, hatar, internet, idag och massor mer ;)
Micaela Sundberg

2015-01-14 @ 02:03:28
Postat av: veronica

jo hehe jag vet att det tyvärr är ASL i serien, så det är inte till jättemycket användning i sverige.. men det stoppar inte mig från att lära mig svenskt teckenspråk :) tänkte fråga har du kompisar som är hörande ? hur gör du med de isf om de inte kan teckenspråk ? eller umgås du mest med de som kan teckenspråk?

Svar: Haha ja precis ;) nej jag har inga hörande kompisar nu längre. Jag hade några när jag var liten, men de lärde sig tsp för min skull ;) och nu är det bara döva som jag umgås med. Men skulle jag umgås med hörande, så är det bara att skriva på mobilen/papper eller använda tydlig kroppsspråk. Exempel på kroppsspråk är det som Emmett och Bay (när hon inte kunde tsp alls) gjorde i början av SaB när de sökte efter bilen på skroten till exempel :) jag kan tyvärr inte läsa på läpparna eller prata som Daphne kan. För jag har inte gått på talterapi så mycket i grundskolan, jag hade inget intresse för det. Vilket jag i efterhand ångrar lite nu, men det är för sent nu x)
Micaela Sundberg

2015-01-14 @ 23:48:28
Postat av: Anonym

Jag älskar också sab <3 Som hörande är det intressant att få ta del av hur man som döv har det. Jag hade gärna velat lära mig teckenspråk.. Tack för en fin blogg! :) Med vänlig hälsning, Hanna ([email protected])

Svar: Vad kul att höra att du vill lära dig teckenspråk! ;) tack så mycket :)
Micaela Sundberg

2015-01-26 @ 07:05:26
Postat av: helena

Denna serien låter verkligen superbra!! Efter mitt nuvarande projekt ska jag definitivt ge Switched at birth en chans! :D

Svar: Ja, gör det! ;)
Micaela Sundberg

2015-05-10 @ 14:11:23
URL: http://nouw.se/annahelena

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: