DATUM: 2014-05-31 / TID: 02:45:12
KATEGORI: Once Upon a Time, Sammanfattningar

Once Upon a Time 3x21-22 (säsongsfinal).

För två veckor sedan såg jag säsongsfinalen av Once Upon a Time - och jag älskade varenda minut! Jag njöt verkligen av denna säsongsfinalen som var en timme och tjugosju minuter! Nej, inte bara för att jag shippar Captain Swan utan också för att den är så himla bra! Mycket hände! Och så förresten har jag sett säsongsfinalen *host* 14 gånger *host* nu! Markera texten för att läsa mina tankar :)

Till att börja med... WOW VILKET AVSNITT! Så mycket Captain Swan! Jag älskade varenda minut och jag njöt verkligen! Jag älskade alla scener med dem! Herregud vad jag skrattade så mycket när Killian var så svartsjuk på den gamla Hook - på sig själv dessutom! Jag trodde aldrig att detta skulle hända, men det gjorde det verkligen! Att Killian sedan slog sig själv för att Hook kysste Emma som Killian själv älskar? Det var så jäkla underhållande! Men jag tror verkligen inte att det bara handlade om att han var svartsjuk utan också för att han har ju förändrats, han är inte som den gamla Hook längre och han vill inte se Emma med den gamla Hook. För att hon är för bra för denna personen som han var då. Och för att han inte gillar hurdan han var då. Han liksom typ skäms. Det är vad som gör denna scenen, där Killian slår Hook, så fantastisk! Och vad jag skrattade väldigt mycket också när Hook sa "Rolly Joger!" Han liksom bytte J till R och R till J. Hans skepp heter egentligen Jolly Roger och inte Rolly Joger, haha! Fulla Hook var ju så himla söt! ;)

Det var så kul att se hur Snowing träffades första gången - igen. Fast en hel del scener blev omskrivna nu då Emma förstörde allt och gjorde så att de aldrig träffades första gången där i skogen. Grrr! Dessa scener med Snowings första möte och efteråt är ju några av mina favoritscener i 1x03. Därför blev det bara extra sorgligt när Emma förstörde allt, haha! Men som tur var, blev det fortfarande en massa bra Snowing scener ändå trots allt, tack och lov! För deras första möte i slottet blev faktiskt så jäkla underhållande. Jag skrattade en massa! ;D

Jag skrattade väldigt mycket under hela säsongsfinalen. När Killian var svartsjuk, när Emma och Hook umgicks och flirtade i puben och efteråt när han bar henne, när Hook sa Rolly Joger istället för skepps rätta namn Jolly Roger, när Killian slog Hook, Snowings första möte i slottet, när Snövit blev fångad i ett nät, Killians ansikte när Charming och Snövit "grälade" om ringen medan hon satt fast, Emmas ansikte när hon först såg Rumple, Rumples agerande, scenen med Killian Rumple Emma och Belle, när Killian blev "arg" på Emma för att hon berövade honom en flott räddning, när Rumple sa "Vad fan gör jag härinne?" i slutet och ja en massa mer! xD

Bara jag som älskade när Killian skrek på Emma om New York? Jag älskade att han vågade säga ifrån och pressade Emma till att vakna upp och inse en och annan sak. En av tusen anledningar till att jag shippar Captain Swan så mycket är att Killian känner Emma bättre än hon känner sig själv. Jag älskar att Killian verkligen vågar säga ifrån till Emma och att han vågar säga rakt ut vad han tycker utan det minsta av tvekan. "I think not having magic makes it a hell of a lot easier for you to run back to New York and pretend to be somebody else. But listen to me, Swan. You're not. It's time to stop running." Och bara jag som grät till Emmas hela tal? Det var så fint och också sorgligt på vis och sätt - och jag älskade hur Killians ansikte förändrades sakta och hur han stod där tyst medan hon höll sitt fina tal :)

Gud vad jag blev sååå rörd när jag fick veta vad Emmas lillebror skulle heta. Prins Neal. Hur fint som helst att de döpte babyn efter Neal! Även om jag är en Captain Swan shipper, så hade jag verkligen inte nåt emot Neal. Han var inte en av mina favoriter, men jag gillade honom ändå. Han var ju faktiskt en fin person. Så när man fick veta babyns namn, så saknade jag honom plötsligt! Han dog som en hjälte. Det hade inte kunnat bli en bättre död än så! Det hade varit värst om han bara dog utan nån anledning. Att dö som en hjälte är bättre än att bara dö, helt enkelt.

Åh vad jag dog när det visade sig att kvinnan, som Killan och Emma tog med sig tillbaka från det förflutna, var Robins döda fru Marian! Även om jag önskar att Emma hade lyssnat på Killian när han varnade om konsekvenserna, så är jag faktiskt inte arg på henne direkt. Varför? För det första, så visste hon ju inte att det är Robins döda fru och för det andra, så ville hon ju bara göra det rätta. Så hur ska man kunna klandra henne för det då? Oavsett om mitt hjärta krossades för Regina eller inte - vilket det självklart gjorde. Herregud... förlåt mig, men det är verkligen Robin som är boven i dramat och inte Emma. Vilken skitstövel! Han brydde sig inte ens om att Regina stod där och såg på och fick sitt hjärta krossat medan han anföll Marian med kramar! Men på en och samma gång kan jag också förstå varför. Hans döda fru kom ju tillbaka för sjutton. Vad skulle han göra? Vända sig borta från henne? Nej, så klart inte. Klart att han skulle reagera på det grymma sättet. Men ändå... kunde han inte åtminstone ha visat lite hövlighet för Reginas skull? Stackars Regina! Mitt hjärta krossades verkligen för henne! :(

Och nu tillbaka till Killian och Emma.... ÄNTLIGEN ACCEPTERADE EMMA KÄNSLORNA! För Emma kysste honom! Jag upprepar; hon kysste honom! Jag blev så fullkomligt överlycklig!!! Och att han dessutom faktiskt sålde Jolly Roger för henne...!? FÖR HENNE! Han sålde verkligen hans skepp för henne! Hans skepp som varit hans hem i 300 år och som också var enda länken till Liam och Milah! Jag blev faktiskt inte så överraskad direkt, för jag misstänkte det ändå sen 3x13. Varför? Jo, man såg aldrig Jolly Roger och Killian nämnde aldrig skeppet ens. Så vad annars? Det var nåt av det finaste som Killian har gjort! Jag älskade hur han inte ens tvekade det minsta och bara sa rakt ut "Why, Jolly Roger, of course!" och log stort. Hans leende när han sa det där säger allt; han bryr sig inte ett skit om hans skepp för Emma betyder så mycket mer och att han skulle göra om det hundra gånger till! Han älskar verkligen henne så mycket! Och det faktumet att han också sa "I know how you kiss. I'd have gone after her"? Det säger att oavsett när de skulle ha träffats första gången, oavsett om det var för 50 år sedan eller om det vore 100 år senare, så skulle han ha gått efter henne oavsett vad. För de är bara så meant to be! Förlåt att jag alltid tjatar så mycket om dem, men jag bara kan inte hjälpa det! Jag bara älskar dem så mycket, okej?

Och sist men inte minst; vilken cliffhanger! Det var så totalt oväntat att det var fucking Elsa från Frozen! Jag visste att hon skulle komma då det hade varit mycket snack om det av Adam och Eddie - men att hon inte skulle komma förrän säsong 4! Men så istället kom hon REDAN NU i säsongsfinalen! Jag blev så överraskad! Så glatt överraskad! Nu är jag sååå excited för säsong 4! Jag tror att det kan bli en jättebra säsong! Spännande att Elsa ska vara den nya skurken! Och det ska också bli spännande att få veta vem som ska spela henne! ;)

Jag längtar verkligen som en galning tills säsong 4 nu! Det kommer att bli en lång sommar i väntan! Vad jobbigt det kommer att bli! ;)

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: