DATUM: 2014-05-04 / TID: 16:42:09
KATEGORI: Once Upon a Time, Sammanfattningar

Once Upon a Time 3x19 A Curious Thing.

Jag såg det senaste avsnittet av Once Upon a Time 3x19 A Curious Thing i måndags - och jäklar vilket avsnitt! Det hände så mycket saker till skillnad från de tidigare avsnitten även om jag verkligen älskade dom också. Markera texten för att läsa mina tankar!
 
Äntligen är förbannelsen bruten nu! Hur det bröts var en överraskad twist! För jag var SÅ säker på att det var Emma som skulle bryta förbannelsen då hon är ju frälsaren. Men nej, istället var det Regina UTAN hennes hjärta som bröt förbannelsen med en sann kärleks kyss på Henrys panna. Vilken fantastisk liten twist! Och ja, jag älskade det! Och på tal om Henry. Jag är så glad att han ÄNTLIGEN fick tillbaka alla sina minnen, för det hade jag bara väntat på sen 3x12! Det var verkligen på tiden! Och åh ja en sak till, om jag ska vara ärlig, så irriterar han mig inte lika mycket längre nu som han gjorde i säsong 2 och i 3A vilket är grymt skönt! ;)
 
Och åh stackars Hook! Varför måste han alltid vara den som blir bunden? Först var han bunden av Emma i den förtrollade skogen och i New York, sen i lastbilen av Tamara och Greg i säsong 2 och nu i bilen av Rumple och Zelena. Ännu en gång hotade Zelena Hook igen om hans kyssförbannelse. Den här gången hotade Zelena att om inte Hook kysste Emma och tog hennes magi INNAN Snövit födde barnet så skulle hon döda Henry (vilket hon tyvärr försökte fuska med genom att skicka en flygande apa. Fan ta dig, Zelena!). Jag älskade Hooks reaktion när hon hotade honom om Henry. Han såg verkligen skitförbannad ut.
 
Jag älskar att Hook bryr sig väldigt mycket om Henry - nog för att kidnappa honom och skicka honom till New York med Smee bara för att skydda honom från Zelena. Fast det var ändå fel gjort av honom. Eller egentligen rättare sagt, var det både fel och rätt men mer fel än rätt. Rätt för att då skulle Henry klara sig och fel för att det ändå var Emmas beslut att avgöra det och inte Hook. Men vad kunde han ha gjort?! Vad hade han för val? För oavsett vad han skulle välja, så är det ändå en no-win situation.
Berättar han för Emma om kyssförbannelsen, så skulle Zelena ändå skicka Rumple till att döda henne och alla som hon älskar. Berättar han inte för henne, så skulle ändå alla som hon älskar dö. Kysser han henne och tar hennes magi, så skulle Zelena vinna. Men kysser han inte henne och tar hennes magi, så skulle Zelena kanske vinna ändå genom att döda alla.
Ser du? Det är en no-win situation ändå oavsett vad Hook skulle välja. Men jag förstår fullkomligt varför Emma blev så arg på honom att hon sa "I can't trust you, how can I?" Hon har all rätt att vara arg, det är ju trots allt hennes son det handlar om. Hook borde ändå inte ha försökt skicka Henry till New York utan hennes vetskap. Jag skulle också ha blivit arg om jag var i samma situation. Men Charming och Snövit därefter? Vilken stor besvikelse de är i mina ögon just nu! För de är också arga på Hook när de INTE ALLS har rätt till det!!! Jag ville seriöst bara slå vettet ur dem särskilt Snövit när hon sa till Hook "You said you brought Emma to Storybrooke because you received a message FROM US with a memory potion". Men han sa ALDRIG att det var de. Han sa så här i 3x13 "I ASSUMED you did". Fan vad trött jag blir på Charming och Snövit ibland! Alltså varför måste de alltid överdriva så? Så besviken!
 
Robin Hood och Regina? Herregud vad jag dog! Fyfan så söta de var tillsammans! Jag dog när Robin sa "Use mine for the both of us." Herregud vad fint! Bäst och roligast var såklart Henrys reaktion när han fick veta vem Reginas nya pojkvän är, haha! Nu återstår det bara att de också gifter sig i framtiden så att de kan bli en fin, liten familj. Regina förtjänar det verkligen efter att hon har förändrats till det bättre nu! Tänk att jag först hatade henne så mycket i början när jag började se serien. Det var inte förrän nån gång i säsong 2 som hon blev en av mina favoriter! Härligt ;)
 
Och så sist men inte minst; vilken överraskande twist att det var Charming och Snövit som skapade den nya förbannelsen och inte Zelena (det enda hon bara gjorde var att lägga i förbannelsen en liten bit; att alla skulle glömma hela ett år som hänt i den förtrollade skogen)! Det kunde jag aldrig ha anat, för jag gissade faktiskt på Hook först när det avslöjades av skaparna att det kanske faktiskt inte var Zelena som skapade förbannelsen trots allt!
Man måste ju ge upp det som man älskar mest för att kunna skapa en förbannelse. Och då alla som Snowing (det måste ju vara antingen nån av deras hjärta) och Regina (hon älskar Henry mest men han fanns ju inte i den förtrollade skogen då) lever fortfarande, så därför gissade jag på att det var Hook som skapade förbannelsen. Han hade ju Jolly Roger som han älskar mest efter Emma. Men nej, det var Charming och Snövit. Anledningen till att de ens fortfarande andas är för att Regina delade på Snövits hjärta till två så att Charming skulle få det andra halva. Alltså Charming och Snövit delar ett hjärta tillsammans nu. Hur fint är inte det!? :')
Och nu vet man också äntligen vem det var som skickade meddelandet och memory potion till Hook. Det var Neal. Det gissade jag redan i 3x15, men att verkligen få det bekräftat kändes bra! Även om han inte direkt var en av mina favoritkaraktärer, så var det verkligen kul att se honom igen ändå även om det bara var för en kort stund. Det var väldigt fint gjort av Neal att hinna stoppa Rumple från att dricka memory potion och skicka med det och ett meddelande till Hook!
Och slutet...! Snövits vatten har gått! Vad betyder det? Jo, hon ska föda nu vilket betyder att vi får en bebis i nästa avsnitt! Vad spännande det ska bli! Jag hoppas faktiskt på en pojke, de har ju redan Emma. Så det vore kul med en liten kille ;)
 
Bara tre avsnitt kvar, wow tiden har verkligen gått fort! Imorgon kan vi se 3x20 och sen så nästa vecka 12 maj är det säsongsfinal med 3x21 och 3x22. Jag är verkligen excited!!! ;D

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: