DATUM: 2014-12-28 / TID: 22:40:43
KATEGORI: Sammanfattningar, The 100

The 100 2x08 Spacewalker.

I måndags såg jag midseasonfinalen av The 100 2x02 Spacewalker och vilket galet bra avsnitt det var! Det blev bara en massa tårar särskilt i slutet! Markera texten för att läsa vad jag tyckte :)
 
Så Finn dog trots allt! Jag blev verkligen jättechockad trots att jag inte borde ha blivit det. I en sån serie kan ju inte alla alltid överleva, det skulle vara väldigt tråkigt annars. Se bara tex på Lost eller Revolution, men ändå! Jag var chockad och förkrossad. Jag trodde verkligen att Clarke eller hennes mamma skulle lyckas rädda honom på nåt sätt. Men nej. Jordborna ville ändå ha rättvisa. Visst, det var rätt av dem att kräva det och så. Finn hade ju faktiskt kallblodigt mördat 18 av deras folk, så det var förståeligt att de krävde rättvisa. Blod mot blod.
När Clarke kysste Finn farväl, trodde jag att hon skulle befria honom och ändå orsaka krig. Jag var beredd på det för allt jag kunde tänka på var "Hon kommer inte att ge upp honom, hon kommer att kämpa för honom!" Men så blev det inte alls. När hans huvud föll sakta ner på hennes axel och Clarkes hand visade sig hålla i Ravens kniv och vara blodig, då blev jag chockad! Jag liksom bara "VA!? Vad hände nu? Dödade hon verkligen honom? Herregud!" Så ofattbart att Finn är död nu!
Jag grät redan innan när Finn och Clarke stod där och sa farväl, men så fort man såg Ravens reaktion och hon skrek "Nej!" och brast ut i gråt då var det bara droppen för mig och jag brast ut i ännu mer gråt. Tårarna bara rann och rann! Stackars Raven! Finn var hennes enda familj och nu har hon ingen kvar på grund av Clarke. Allt jag kan tänka på nu är hur det kommer att bli mellan dem nu? De är ju vänner för sjutton. Eller var, borde man nog säga nu. Åh, jag vill inte föreställa mig det för deras vänskap är ju en av mina favoriter i serien. Det kommer att bli jobbigt att se när de väl möter öga mot öga för första gången efteråt i nästa avsnitt. Vad kommer Raven att göra? Hoppa på Clarke? Anklaga henne? Det kommer bli intressant att se hur som helst. En sak är iallafall helt bergsäkert: Raven kommer inte att förlåta Clarke så lätt även om hon faktiskt har gjort det rätta (mer om det strax). Det kommer Raven att göra nån gång, men det lär inte hända på ett långt tag tyvärr. Hon behöver helt enkelt lite tid för att bearbeta Finns död och även förstå varför Clarke gjorde som hon gjorde.
 
Jag tycker att Clarke gjorde rätt i att döda Finn själv. Varför? Jo, för att jordbornas straff var att först kasta eld på Finn och sedan skulle han bli av med hans händer, hans ögon och hans tunga, få en massa hugg och sen svärd i hjärtat eller nåt. Det är ju ett så fruktansvärt straff och herregud, vem fan vill dö så? Clarke dödade honom snabbt så att han slapp det fruktansvärda straffet. Det var ädelt gjort av henne. Så tråkigt att Finn är död nu. Jag trodde ju verkligen, som sagt, att han skulle klara sig ändå på nåt sätt. Haha, Lexas min och de andra jordbornas min när det visade sig att Clarke dödade Finn. Oslagbart! De bara, oj henne ska man ju inte jävlas med! Clarke har nu visat för dem att hon är en ledare som faktiskt kan göra tuffa beslut liksom dem. Modigt av henne! Men trots det så kommer Finns död att jaga henne ändå ett tag av skuld. Det ska bli intressant att se hur Clarke kommer att handskas med det och hans död. Detsamma för Raven och de andra.
 
Apropå Raven. Så det är hon som är Spacewalker och inte Finn! Det var hon som slösade bort tre månaders syre! Inte Finn! Vilken överraskning för det hade jag aldrig kunnat gissa! Jag trodde ju verkligen på att det var Finn när Clarke nämnde det i piloten, men nej. Finn tog bara på sig skulden för att skydda Raven. Vilken fin människa! Det fick mig att inse att jag kommer verkligen att sakna Finn nåt enormt även om jag inte direkt gillade honom nåt vidare i denna säsongen. Men i första säsongen gillade jag honom massor. Det kommer att kännas så tomt utan honom nu. RIP Finn Collins!

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: