DATUM: 2014-08-27 / TID: 20:49:53
KATEGORI: Sammanfattningar, Under the Dome

Under the Dome 2x08-9 Awakening/The Red Door.

Förlåt för ett väldigt försenat inlägg, men här kommer det nu! Ni anar inte hur många gånger jag har sett det här avsnittet nu sen den kom ut i förra tisdag. Helt galet bra och spännande avsnitt! Samtidigt kändes det också lite konstigt nu när vi fick se utanför kupolen också ;)
 
Jag visste det! Jag visste att Barbies pappa Don var inte att lita på! Jag kan inte fatta hur han kunde göra det här mot hans son. Att lägga till biten om ägget i Barbies meddelande till Julia? Inte okej! Inte konstigt att Julia tvivlade på Barbies email när Joe fick det. Och bra det också! Annars hade ju militären fått ägget. Det tror jag inte direkt hade varit jättebra! Såklart upptäckte Barbie det, tack och lov, med hjälp av en riktigt söt, ny kille vid namn Hunter. Men det var inte allt de hittade i Dons dator. De hittade också en masssssa bilder på honom och Julia och de andra från insidan i kupolen! Jag liksom bara VAD!? Nu är Don ännu mer skummare.
Don tog även med sig Barbie till hans företag för att de skulle skicka ett till email till Julia. Smart drag att försöka dröja att du hade ändrat på det första meddelandet, Don! Fast Barbie var medveten om det redan då tack vare Hunter och då var han riktigt smart den här gången! Han skickade ett kodat meddelande till Julia. Bra gjort, Barbie! ;)
 
Apropå Hunter. Vad kul med ännu en ny karaktär! Han blev snabbt omtyckt hos mig. Hoppas bara inte att det senare visar sig att han inte är den han utger sig för att vara. Jag håller tummarna! Eller annars jävlar! Jag älskade alla scener med honom och Barbie, jag hoppas på en bromance mellan de två! Jag blev också lika överraskad som Barbie när det visade sig att han dessutom jobbar för Don! Det var då jag verkligen var beredd på att jag inte skulle tycka om honom längre. Men tack och lov var fallet inte så, för Hunter står på Barbies sida trots allt. Och nu vet man också att Hunter är den som står bakom webbsidan HoundsofDiana. Så då måste han väl vara en av de goda? Jag håller tummarna ;)
 
Även om jag var glad att Julia tvivlade på det första meddelandet, så hatade jag det samtidigt också. För jag hatade att hon tvivlade på om Barbie var vid liv eller ej. Jag ville bara skrika "Kom igen! Han lever faktiskt!" Men sedan fick hon ett kodat meddelande från Barbie som verkligen bevisade att han lever, då skrek jag inombords av lycka. Och vilket email! Det skrek romantik om det! "Julia, hang in there. Whenever you get scared, just remember the first time we kissed. At the Dome by Joe's house, at sunset... Stars coming out. I can't wait to hold you there again. Love, Your Stray." Åååh, bara så fint! Jag citerar Joe: "By the way, who knew Barbie was so mushy? That email he sent her." Haha, I love it! Jag älskar att barnen verkligen shippar Jarbie! :')
 
Inte Big Jim och hans "Meet the new Big Jim" snack igen! Jag köper det inte för ett öre. Han sa det för några avsnitt sedan och se vad som hände? Han bara förändras hela tiden. Det här "Elak, snäll, elak igen, snäll igen" börjar bli gammalt nu. Bestäm dig nån gång, Big Jim! Vad jag avskyr honom som pesten! Men å andra sidan är han en grymt fantastisk villain, inget snack om det.
 
Och slutet! Jäklar vilket spännande slut! Barbie lyckades komma fram till kupolens vägg, men bara i en eller två minuter innan militären kom. Åååh, den scenen...! Verkligen inte okej! Jag hatade att se Julia på insidan och Barbie på utsidan, deras händer på vardera vägg, deras ledsna ansikteuttryck och "I miss you!". Many feels! Det var jobbigt att se! Men Barbie lyckades iallafall ge ett meddelande, iallafall bara halva, innan militären tog tag i honom och släpade bort honom mitt framför näsan på Julia. Han lyckades skriva att det inte var säkert där ute. Vad han inte lyckades var att skriva "Don't jump". Han skrev bara "Don't J". Men Julia är smart, hon kommer att lista ut det direkt. Vad jag därefter inte var imponerad på, var att Big Jim var där och såg allt. Nu vet han att Barbie lever. Det kommer så att sluta dåligt, är jag säker på!
 
Sen igår har jag redan sett det här avsnittet sex gånger nu. Helt vad galet det var, eller hur? Men jag kan inte hjälpa det, jag verkligen älskar denna serien! Jag håller min själ, mitt hjärta, mina tårar, mina tummar och mina tår att den ska få säsong 3 som man ännu inte har hört nåt om!
 
Äsch vad jobbigt det var att se Barbie sitta i häktet och han såg ut som en förlorad, ledsen valp! Åh Barbie... Men hur som helst, jag älskade att han vägrade att samarbeta och att han var så sarkastisk. Jag visste att han inte skulle samarbeta. För det är bara sån han är. Han sitter hellre i häktet än att få Julia att ge ägget till militären. Min finfina hjälte. Och han fortsätter att överraska mig även om jag redan vet längesen att han är grymt duktig på att klara sig ur dåliga situationer! Han överraskade mig genom att plötsligt slå ner mannen och flydde från häktet. Wow! GO BARBIE!
 
Och ojoj, Barbies pappa Don skrämmer mig nu! I förra avsnittet var han bara skum men nu i det här avsnittet kunde man verkligen se hans sanna jag. Han var så desperat efter ägget och att veta hur de kom ut från kupolen och han var arg. Han var så kall. Han till och med sa åt mannen att göra vad som än krävdes med Barbie i häktet. Han var villig att skada hans egen son bara för att få ägget. Varför är det så viktigt för honom, förresten? Och han är som Big Jim, men på utsidan. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig om honom. Jag som bara tyckte att han var skum. Stackars Barbie som har en sån pappa. Nu har han och Junior iallafall nåt gemensamt - de båda har en elak pappa.
Och för att inte snacka om vilken skitstövel Don är också! Han skickade en videolänk till Julia där han bokstavligen utnyttjade hennes känslor för Barbie för att kunna få henne att skicka över ägget. Bara vad, vad!? Han är verkligen beredd att gå hur långt som helst för att få ägget. Vänta bara tills Barbie får reda på vad hans pappa har gjort! Men det värsta var inte videolänken, det värsta var att Julia faktiskt övervägde det på allvar! Jag ville bara skrika "Nej, lita inte på Barbies pappa! Han utnyttjar dig bara!" Jag kan bara inte fatta att hon gick på det här. Självklart förstår jag varför, hon älskar ju Barbie och vill rädda honom. Men han sa faktiskt åt henne att inte hoppa och sånt. Jag vet att Barbie skulle hellre att hon är säker än att hon ska riskera sitt liv och rädda honom!
 
Jag står faktiskt på Melanies sida om ägget även om jag bara ville skrika på henne att hålla käften när hon var för bitchig mot Julia, Joe och Norrie på skolan. De borde verkligen inte ge ägget till militären för jag har en känsla av att det kommer att gå åt helvete om det hamnar i deras händer. Minns ni säsongsfinalen där avataren Alice sa att de kommer att förstå vem de skulle skydda ägget från? Jag tror nu att det är militären som ägget ska skyddas ifrån och att det var därför kupolen kom ner. Det måste vara orsaken då militären är ju ute efter ägget.
Men hur som helst, jag är så glad att Junior tog ägget innan Julia hann ta det. För scenen på stationen med Big Jim och Julia lydde på att hon bestämde sig för att ge ägget till Don för att befria Barbie. Gud vilken jäkla tur det var! Barbie har ju lyckats fly från häktet på egen hand. Vilken himla tur det var. Inget illa menat mot dig, Julia, men det var tur ändå att du inte tog ägget. Apropå scenen, jag bara "Go Julia!" Jag älskade när hon sa "Big Jim Rennie doesn't know what it's like to love anyone other than himself." Det är ju till delvis sant!
 
Och apropå Big Jim... Jag visste att Junior inte borde ha berättat för honom om ägget och allt! För nu gick han och snackade med den ansvarige inom militären och sa att han ska ge dem ägget i utbyte mot att han och Junior kommer ut. Icke bra! Verkligen inte bra! Vilken skitstövel som vanligt bara tänker på sig själv! Suck!
 
Och jag hade fan rätt om att den röda dörren på Barbies barndomshems bakgård var vägen in till Chester's Mill! Det var en tunnel därnere, liksom tunneln under skolan i Chester's Mill. Men varför på Barbies familjs bakgård? Vad har hans familj med kupolen att göra? Familjen Barbara håller visst en del av nyckeln till kupolen mer än man trodde. Men vad för koppling har de och varför? Så många frågor!
Men hur som helst, Barbie är tillbaka under kupolen igen! YEEEEY! Jag luktar en Jarbie återförening! Även Sam, Pauline och Hunter också! Yes, Hunter följde med och det gillar jag verkligen mycket! Det ska bli riktigt kul att se honom på insidan. Men var tusan är Lyle? Vad hände med honom? Klarade han det inte? Isåfall, varför? Innan de kom till Chester's Mill, så hade de en slags flashback förutom Hunter. Det som stack ut mest var Barbies och Paulines.
Jag fick värsta chocken när jag fick se en liten Barbie med ingen annan mindre än Melanie! Vad, vad!? Det känns så konstigt nu att veta att Melanie faktiskt är äldre än Barbie. Haha, lite skumt också! Men nu vet man iallafall varför de kände igen varandra för några avsnitt sedan. Men frågan är, vad är de för varandra? Det kan vara en av två saker. De är antingen halvsyskon, kusiner eller så var Melanie bara en barnvakt. Jag tror på det första. Jag tror att Melanie är Barbies halvsyster. Hon sa "But my mother wanted me to meet you." Varför ville mamman att Melanie skulle träffa Barbie? Så det får mig därför att tro att de har samma mamma. Det måste det vara! Jag hoppas det iallafall, för det skulle vara så coolt! Och för att inte tala om hur söt Barbie var som barn! So adorable :')
Och så Paulines flashback. Hon hamnade på kratern där de ursprungliga fyra händerna för 25 år sedan hittade en meteorit och Melanie stod där och såg skum ut. Hon sa "This is where it began. And this is where it ends. For all of us." Vad menar hon? Vad betyder det? Det låter på nåt sätt inte bra. Så många frågor!
 
Och så slutet! Nu vet Big Jim äntligen att Pauline lever! Haha, hans min är oslagbar! Jag fick mig ett gott skratt. Men måste det alltid sluta så spännande!? Jag vill ju bara se fortsättningen nu! Cliffhanger blir ju bara värre och värre för varje vecka som går, vilket gör att det blir bara jobbigare och jobbigare att vänta tills nästa avsnitt! Åååh! Även ett avsnitt utan Jarbie var ett för mycket också, jag som verkligen hoppades på att få se återförening mellan de två redan i det här avsnittet. Men nu måste man vänta fem dagar för det. Inte okej. Och så längtar jag också som en galning att Junior får träffa Pauline! Det kommer att bli så spännande! ;D

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: