DATUM: 2013-09-24 / TID: 23:03:00
KATEGORI: Sammanfattningar, Under the Dome

Under the Dome 1x13 Curtains (säsongsfinal).

I tisdags såg jag säsongsfinalen av Under the Dome 1x13 Curtains - och wow, vilken spännande säsongsfinal! Och det lämnade med sig en "hell of the cliffhanger"! Ååååååh! Hur FAN ska jag orka vänta 9 månader på säsong 2!? HUUUUUUUR?! Markera texten för att läsa ;)
 
Oj, vilken chock det var när kupolen blev svart! Jag liksom bara "Vad händer! Vad fan händer nu!? Varför blev kupolen svart!?". Jag var så rädd och nervös! Haha ;p
Linda, Linda, Linda, Linda, dumma jävla polis! Hon gjorde mig rent sagt ut skitförbannad och grymt irriterad! Jag brukade älska henne, iallafall ja tills i avsnitt 11 när hon trodde Big Jims stora käft om Barbie.
Nu avskyr jag henne bara som pest. Fyfan, vad tusan hände med henne!? Hon tror allt vad Big Jim än säger utan att ge Barbie en chans att bevisa att han är oskyldig! VAKNA FÖR FAN!!!!! vill jag bara säga! Vad för jävla polis är hon? Hon bara körde på och lät Big Jim bestämma Barbies öde utan att ha en rättegång först. Barbie sa ju faktiskt "Inte skyldig" i slutet av förra avsnittet! Borde inte Linda då ha misstänkt nåt och börjat utreda allt först innan Barbie skulle hängas? Hon bara "Ja, kör på!" när det bestämdes att Barbie skulle dö.
Herregud! Jag vill bara strypa hennes hals! Ja, jag är bara så skitförbannad på henne. Ärligt talat så vet jag inte hur jag nånsin ska tycka om henne igen efter allt det här. Inte ens om och när hon förstår senare att Barbie faktiskt är oskyldig. För nu har hon bara totalt förlorat min respekt! Och HAHAHAHA, hon fick vad hon förtjänade när hon rörde mini-kupolen! Rätt åt henne! ;)
Åh, jag älskade när Julia envisades så med att rädda Barbie först innan de skulle gå till mini-kupolen som Joe, Norrie och Junior höll på att flytta till cemenatfabriken för att skydda den från Big Jim och Linda. Hon bara "I'll die trying". Hon brydde sig inte ens om att hon riskerades att dö eller ej. Allt hon bara ville var att rädda sin pojkvän.
Och sedan när de såg varandra....! Åh, jag doooog! Deras ansikte, hur de såg på varandra, kyssen och allt! Så sjukt jävla fina att det inte finns! Jag hoppades på att de skulle säga "I love you" till varandra innan de såg varandra och det fick vi inte se. Men ärligt talat?!! Det behövdes faktiskt inte!!! Så som de såg på varandra och kyssen efteråt SA FAN ALLT!. Det var tydligt skrivet i deras ansikte att de älskar varandra. "My God, how are you even standing?" "I don't know. Something there out really wanted me back on my feet." och så kyssen. Åååh, så fin! Iallafall ja tills Angie kom och förstörde det och sa "Okay, it's enough, lovebirds" och fick ut Barbie från fängelsecellen, haha ;')
Något som också verkligen upprörde mig, som Linda, var Phil. Jag brukade också älska honom, iallafall tills i förra avsnitt när han skyllde direkt på Barbie att det var han som brände ner radiostationen och dödade Dodee. Då förlorade jag min omtyckte för honom.
Han bara "Nej så fan heller!" när han såg att Barbie var fri. Han såg också Julia och Angie. Borde han inte då ha fattat att det inte var Barbie som sköt Julia vid det här laget? Julia hjälpte ju för fan precis till att fria Barbie! Varför skulle hon fria honom om det var han som sköt henne? Precis! Men självklart precis som Linda är Phil för dum för att inse det. Han tror ändå fortfarande att Barbie har skjutit Julia. Herregud! Han äcklar mig som Linda och Big Jim.
Men han fick vad han förtjänade när Barbie sparkade honom i ansiktet. Det är jättekul faktiskt. För i förra avsnitt sparkade ju Phil Barbie i ansiktet och nu i denna säsongsfinalen var det Barbie som sparkade Phil i ansiktet. Hur kul som helst! Hahaha! Bra jobbat av Barbie att kicka ass Phil! I handklovorna dessutom! Ändå vann han slagsmålet mot Phil. Vilken badass :')
Så Julia är monarken! JAG VISSTE DET! Jag hoppades på att det var antingen henne eller Barbie som skulle vara monarken. Sååå glad att det inte blev Junior! För han är verkligen inte kapabel till att leda staden liksom Big Jim verkligen inte är kapabel till det heller! Det är antingen Barbie eller Julia som borde leda stan! De har de rätta ledaregenskaperna! Varken Big Jim eller Junior! Punkt slut! Ingen diskussion här!
Och jag kommer ALDRIG att förstå hur Junior kunde bli en del av gruppen - alltså med Joe, Angie och Norrie och mini-kupolen. Han delar ju inte ens deras tankar! Han tror fortfarande att Big Jim är den som håller stan ihop och han tror fortfarande inte på att Barbie aldrig dödade Maxine och Ottio bara för att enligt honom så skulle Big Jim aldrig skada kvinnor. Herregud, skitsnack! Du känner honom inte ens, Junior. Din pappa är inte den du tror att han är! Och så pistolhotade han Julia! För att hon skulle ge upp ägget till honom så att han skulle kunna ge det till Big Jim! Jävla skitstövel, fan ta dig, du sinnessjuka människa!
Jag älskade att Barbie bara stirrade på pistolen som om han var helt beredd på att rädda Julia ifall Junior skulle skjuta. Och jag älskade att Julia kastade ägget till Angie utan att blinka. Hon visste att Junior aldrig skulle skjuta Angie. Smart kvinna, Julia! Medan Barbie fortfarande hade handklovarna på sig, knuffade han Junior så att båda ramlade omkull för att ge de andra ett försprång att hinna fly. Min hjälte! Även om det tyvärr slutade med att Junior vann och tog tillbaka Barbie till polisstationen. NEEEEEEJ! Vore det inte för handklovarna så skulle han ha varit med de andra! :'(
Vilken chock jag fick när Joe, Norrie, Angie och Julia fick se ett bekant ansikte i skogen efter att de lyckades fly från Junior. Det väntade jag mig aldrig! Det var Alice, Norries mamma. Fast det visade sig att det inte var den riktiga Alice. Det var kupolen. Om jag har uppfattat det rätt.
Det visade sig att kupolen var god, att den sändes för att skydda dem i Chester's Mill. Men varför? Och från vad?! Hon sa bara "You'll see in time" när de frågade vad de skyddas från. Och Alice sände även ett budskap - de måste skydda ägget - när Angie frågade hur de skulle kunna se nu när kupolen var svart. Hon sa "If you want the darkness to abate, you must earn the light." Julia frågade hur. Hon svarade "By protecting the egg." Då förstod Julia och frågade "And if we fail, it's the end, isn't it?" och Alice nickade till svar. Holy shit! säger jag bara! Nu hade de mycket att tänka på!
Och det hade de också! Big Jim sände ett budskap till Julia genom polis walkien och sa att om hon gav ägget till honom inom en timme, så skulle Barbie slippa dö. Det svåraste beslutet nånsin att göra för Julia. Hon var kluven. För om hon valde att rädda Barbie och ge ägget till Big Jim så skulle alla dö ändå (ägget vore ju i fel händer) och om hon valde att skydda ägget så skulle mannen hon älskar dö.
Jag visste att Julia till slut skulle välja det andra. Vilket hon också gjorde. Så jag blev inte direkt överraskad! Även om jag samtidigt blev väldigt jätteledsen över att hon valde stan över Barbie. Även om det faktiskt var det rätta att göra. Men jag hoppades att de skulle komma på nån smart plan att både kunna skydda ägget och ändå rädda Barbie på nåt sätt. Men samtidigt förstår jag varför hon valde att skydda ägget. Jag klandrar henne inte för det direkt. Jag själv skulle nog göra samma val.
Och så känner jag också Barbie väl. Jag vet att han hade velat att Julia skulle välja att skydda ägget. För han dör hellre än att Julia också ska dö. Och så offrade han ju sig för henne när han stoppade Junior och gav henne, Joe, Norrie och Angie ett försprång att fly med ägget. Jarbie påminner faktiskt lite om Michael och Sara från Prison Break när det gäller uppoffringar.
Och så den jävla cliffhangern. DEN JÄVLA CLIFFHANGER, OMG! Jag skrek rakt ut! Varför, varför, varför slutade det så!!? Det gjorde ont att se allt det! Barbie stod nu med ett rep runt hans hals för att hängas - med Big Jim vid sin sida framför publiken och med Juniors hand på spiken helt förberedd på att vrida på den så att Barbie skulle ramla ner mot marken och krävas till döden för nåt han inte har gjort.
Och samtidigt på samma tidpunkt åkte Julia ut till sjön i en båt och höll hårt Barbies ID-bricka mot sitt hjärta, grät och kastade ägget i vattnet och så föll de rosa stjärnorna i led! Det gjorde ont att se när Julia höll ID-brickan mot sitt hjärta och grät. Vilken helt otrolig skådespelerska Rachelle Lefevre är! Verkligen! För det kändes verkligen i hjärtat när hon grät över Barbie och som ett hårt Jarbie fan jag är! Åh, det gör så ont att shippa dem!
Och på tal om de rosa stjärnorna... omg, det var så jävla vackert när de flög upp i led mot himlen! Så otroligt vackert. Vilka effekter! Och plötsligt sa Big Jim "Gör det nu!" till Junior. Jag bara "Nej, Junior! Snälla gör inte det! Barbie är oskyldig! Du vet att han är det! Julia sa ju till dig att det inte var han som sköt henne! Gör det inte, snälla!" Jag till och med grät.
Och då helt plötsligt försvann de rosa stjärnorna och kupolen höll på att förvandlas från svart till vit. Medan Big Jim fortsatte att säga till Junior "Nu, min son! Gör det nu! Gör det!". Han hade bråttom med att bli av med Barbie. Men Junior tvekade. Han tvekade faktiskt! Han hade fortfarande inte vridit på spiken än. Och då helt plötsligt var kupolen vit och så slutade det! Jag bara "NEEEEEEEJ! Så kan det inte sluta! Vad händer med Barbie!? Klarar han sig eller inte!" Helt galen jävla cliffhanger!!! Jag hatar cliffhangers! :'(
Men jag är 99% säker på att Barbie kommer klara sig! För han är en alldeles för viktig karaktär och han känns inte som ett avslutat kapitel heller. Så jag är därför helt säker på att han inte kommer att dö! Mycket för att han är ju duktig på att klara sig ur dåliga situationer och för att militären faktiskt letar efter honom och de säger att han är "the one"! Så det kan ju inte bara sluta så där med att Barbie dör utan att vi får veta varför militären letar efter honom och vad att han är "the one" betyder? Så det vore därför inte logiskt att han skulle dö bara så där! So I have faith! ;)
Och vi har fortfarande inte fått veta varför kupolen vill att ungarna ska döda Big Jim som vi fick se i slutet av avsnitt 11. Och hur är Juniors mamma en del av allt det här? Hon verkade haft likadana anfall som Joe, Norrie, Angie och Junior hade och hon verkade ha sagt samma sak som dom "De rosa stjärnorna faller. De rosa stjärnorna faller i led." Och jag tror inte att vi har fått svar på vad de rosa stjärnorna betyder? Så vad betyder det? Och varför är Juniors mamma en del av allt? Och vad skyddas Chester's Mill från egentligen som "Alice" sa tidigare? Och nu när Julia är monarken som ska krönas, vad händer då med Big Jim? Och varför just Julia? Så många frågor som vi troligen får svar på i säsong 2!
 
Hur fan ska jag orka vänta 9 månader innan jag får veta om B...? Och få svar? HUUUUR!? Vilken jävla cliffhanger! Självklart slutade det så sjukt spännande! Men ändå!!!! Och varför är den vit!? 9 månader....! Hur! Okej! Jag får bita ihop till dess! :(

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: