DATUM: 2013-09-16 / TID: 13:22:31
KATEGORI: Sammanfattningar, Under the Dome

Under the Dome 1x12 Exigent Circumstances.

I tisdags såg jag det senaste avsnittet av Under the Dome 1x12 Exigent Circumstances – och jag älskade det! Det var fullpackat med action i händelser, det hände mycket! Markera texten för att läsa! ;)

Big Jim ska vi inte ens tala om! Han har blivit bokstavligen galen! I förra avsnittet anklagade han Barbie för att ha dödat Maxine och Otto och för att ha skjutit Julia (det var egentligen Maxine som sköt henne ifall ni glömt) för att rädda sitt ass när det egentligen var han som dödade Maxine och Otto. Nu är hela stan efter Barbie och han ska få dödstraff för nåt han inte gjort - förutom mordet på Julias man Peter förstås som han också blivit anklagad för trots att det var självförsvar vilket de självklart inte vet om än! De tror att Barbie sköt Julia för att hon fick reda på det. Vad de fan inte vet är att Peters död faktiskt tärde på Barbie (han menade ju inte att döda honom, det var självförsvar) och att han till slut berättade för Julia om det. Varför skulle han berätta och sen skjuta henne? Det vore inte logiskt. Och så skulle han aldrig skada henne heller! För att han älskar henne och för att han faktiskt är en bra man! Han är bara en bad boy, man är inte en dålig kille bara för det!
Och nu i det här avsnittet blev Barbie anklagad för ännu en sak som Big Jim har gjort. Han dödade Dodee och satt radiostationen på eld. Phil påpekade direkt att det var Barbie när de fick reda på att radiostationen brann och att Dodee var död. Förbannat att de ska skylla allt på stackars Barbie som är så oskyldig!!!!

Vad jag inte kan förstå är varför hela stan plötsligt är efter Barbie efter bara EN ENDA lögn UTAN bevis av Big Jim när Barbie faktiskt har gjort så jävla mycket för dem sen kupolen slog ner? Har de glömt alla saker han gjort? Är deras minne korta eller vad? När Joe nästan blev dödad av ett flygplan dagen kupolen slog ner, vem räddade honom? Barbie. När Dukes hus brann, vem var hjälten? Barbie. När Randolph sköt Freddie, vem tog ner honom? Barbie. När Randolph var på flykten, vem hittade honom? Barbie. När Angie var på väg att bli våldtagen, vem räddade henne? Barbie. Under utbrottet, vem tog medvetslösa Julia till kliniken? Barbie. Vem upptäckte att besökardagen var för att säga farväl, inte för att säga hej? Barbie. Vem avledde vattenförsörjningen tillbaka till magasinen? Barbie. Vem hjälpte det första barnet till världen under kupolen? Barbie. Det är många saker! Chester’s Mill förtjänar seriöst inte Barbie! Han är alldeles för bra för stan.

Julia låg i koma och hade fortfarande inte vaknat. Big Jim sände Junior för att vakta henne på kliniken. Han sa att Junior måste ringa honom direkt så fort hon hade vaknat. Jag fattade direkt att det var för att Big Jim ville döda Julia så att hon inte skulle kunna rentvå Barbie genom att säga att det inte var han som sköt henne för att inte riskeras att Big Jims påhittade story inte skulle stämma överens. Men jag bara tecknade "Haha, du är bara så dum! Barbie vet att du kommer döda henne så han kommer att göra allt för att skydda henne från dig, din skitstövel! Vänta du bara! För att det goda vinner alltid över det onda!" Och som tur var för Julia, hade jag rätt. Barbie känner Big Jim för väl för att veta att han skulle döda henne. Han bad Angie om hjälp med att rädda Julia. Jag älskar när män gör allt för att rädda deras älskade! Jag är svag för sånt ;)
De bestämde sig att när Barbie väl hade tagit Julia så skulle han ta henne till en ambulans och då skulle Angie köra dem nånstans och hjälpa honom att gömma sig med Julia. Sedan fick Angie leka sköterska för att distrahera Junior så att Barbie skulle ta Julia till ambulansen. Hon brukar jobba ibland på kliniken så det var därför ett perfekt tillfälle! Och det funkade perfekt! Ja tyvärr tills de delade en passionerad kyss. För Junior kände smaken av cigaretter på hennes läppar och då fattade han direkt att hon alldeles nyss hade rökt med Barbie (han hade sett dem röka ihop en gång, därför förstod han att det var med Barbie hon rökte nyss) och att han nu var på kliniken. Shit! tänkte jag bara. Junior sprang för att kolla Julia och såg att hon var borta. Då blev han blyförbannad och jag bara "Shit! Spring och varna Barbie, Angie!"

Angie sprang ut från kliniken och skrek "Barbie!" och man såg att Barbie precis hade satt in Julia i ambulansen. Då tänkte jag bara "fan, fan, fan! Nu är det kört! Ni kommer inte att hinna att åka iväg!". Jag var seriöst så nervös!! Junior skrek i sin walkie till Linda att Barbie var på kliniken och de hamnade i slagsmål. Linda svarade att hon var 30 sekunder från kliniken. Då sjönk jag; "De hinner inte! De kommer bli fångade, fan!" Barbie hade då bara två alternativ att välja på.
Att hoppa i ambulansen och åka med Angie och Julia och ändå blir fångad då Linda ju bara skulle vara 30 sekunder bakom dem och då kommer Big Jim att döda Julia - eller att låta Angie åka själv med Julia och han stannar kvar och blir arresterad så att Linda inte skulle bry sig om att jaga efter ambulansen och då får Julia vara i säkerhet från Big Jim och leva.
Jag visste att han skulle välja det andra, för jag känner honom för väl. Han bryr sig om Julia, han älskar henne och skulle göra allt för att skydda henne. Vilket han också gjorde, han valde det andra utan att tveka en sekund. För som sagt så älskar han Julia och han skulle göra allt för skydda henne från Big Jim. Så han offrade sig och skrek åt Angie att åka iväg snabbt och blev arresterad av Linda. Det var så fint gjort av honom! Det påminner om när Michael offrade sig för Sara i Prison Break the Final Break! :')
Under de 30 sekunderna som Barbie hade på sig, hoppades jag hårt på att han skulle säga ”I love you” då han gör ju det, det är så tydligt med tanke på allt han gjort för Julia. Vilket han också gjorde! Då fick jag seriöst världens spader och grät. Det var ett så sorgligt men ack så vackert ögonblick! Jag älskade hur han såg ledsen ut (han ville ju så gärna åka med och vara med henne, naaw!), sa ”I love you” till Julia och sedan kysste henne. OMG, jag hade värsta hjärtklappning. Åh, jag älskar de två så mycket, de är så förbannat fina ihop!!! Jag hoppas att Julia hörde det! Hon var ju medvetslös när han sa de tre magiska orden. Det sägs ju att folk i koma kan ibland höra allt vi säger. Hoppas! ;)

Medan allt det hände, försökte Joe och Norrie hitta ett nytt gömställe till minikupolen med ägget när Norries mamma Carolyn bad dem när hon fick reda på att Big Jim bestämde att de skulle kolla igenom allas hus efter Barbie. Jag tänkte bara "Ben! Ben! Ben! Gömma den hos Ben!" och yes, de valde att hamna den hos honom. Jag var så glad för jag tyckte att de gjorde ett jävla bra val! Ben är väldigt pålitlig och jag gillar honom, han är en bra kompis.

Dodee, Dodee, Dodee... jag visste att hon förr eller senare skulle skvallra för Big Jim. Vilken skvallerbytta. Hon berättade om minikupolen, militären och Barbie. Hon sa att militären letar efter Barbie och berättade att minikupolen var hos Joe (tur att de redan hade flyttat på den till Ben). Och när hon gick ner för att göra nåt, satt Big Jim sig vid radion och hörde då av militären att de hade sett Big Jim döda pastorn och att han var opålitlig. Och olyckligtvis för honom hade Dodee hunnit komma tillbaka för att höra det. Hon stod bakom honom och såg chockad ut. Hon fattade med detsamma att anklagelser mot Barbie var falska. Jag bara "Inte bra! Nu kommer du dö bara för att du vet." Och som förväntat, fick hon panik och försökte prata sig ur för att rädda sitt liv. Om att de skulle hjälpa varandra med minikupolen och allt. Men otur nog för henne, sköt Big Jim henne ändå och satt radiostationen på eld.
Även om jag inte gillade henne på grund av hennes stora käft, så grät jag faktiskt när hon dog. Jag tyckte så himla synd om henne! Mycket för att det var så otroligt välspelat av skådespelerskan som spelar Dodee. Och för att oavsett om jag inte gillade henne så förtjänade hon ändå inte att dö. Verkligen inte! För hon var en bra människa innerst och ville bara väl. Det var en väldigt sorglig scen :(

Joe och Norrie hamnade i varsin fängelsecell bara för att de vägrade berätta för Big Jim om vart minikupolen var. Vilken man som satt MINDERÅRIGA BARN i fängelse! Äsch och fyfan för honom! Han gjorde mig verkligen irriterad. När han skadade Norrie, ville jag bara slå till honom! Vilken vidrig man!
Och för att inte tala om när han hotade Barbie som då precis blivit arresterad och hamnat i dödscellen! Han hotade att om Barbie inte erkände för publiken att anklagelserna stämde, så skulle han fixa så att Joe och Norrie skulle hamna i fängelse för att ha dödat Dodee då hon var den enda som visste om minikupolen (även om jag hatar honom så måste jag erkänna att han är en smart man!) och sen hotade han att Julia också skulle hamna i fängelse för att ha gömt en mördare, alltså Barbie, som dödade Peter så att hon skulle få pengar. Jag bara "VA! Hur kunde du sjunka så lågt!?" Sen hotade han också att Angie skulle hamna i fängelse för att ha hjälpt Barbie med hans brott. Inte bra, inte bra! Mycket hot! Och sen hände det som absolut inte fick hända: Barbie gick med på detta. "VAD!? Du är oskyldig, stå fast vid det!" tecknade jag panikslaget.

Och Julia vaknade!!! Jag blev så jätteglad, det var verkligen på tiden! Och oh my god, jag grät när Angie berättade om Barbie. Julias ansikte... omg, hon var så ledsen och förtvivlad och orolig för Barbie och sa att Big Jim ljög. När hon frågade "Where's Barbie?" ville jag bara dö! Hon såg så förtvivlad ut. Åh, se till att rädda din man!

Och alldeles innan slutet började ägget bete sig helt galet just när Big Jim tog ut Barbie till publiken så att han skulle bekänna om anklagelserna. Jag har läst en teori om varför som jag verkligen gillar och som också vore logiskt!
Jag citerar personen (översätt till svenska): "Okej, jag tror att jag har räknat ut det. Jag tror självklart att Julia är monarken och jag tror att Barbie är hennes beskyddare. Kupolen blev arg när Julia blev skjuten och sedan när Barbie räddade henne, slutade den. Och nu blir ägget psykopat eftersom staden kommer att döda Barbie. Om Barbie är död, då kommer Julia bli dödad av Big Jim." Mycket intressant teori! Jag gillar den idén! Varför inte liksom!? ;D
Och då kom det stora ögonblicket: skulle Barbie erkänna att han var skyldig som han kom överens med Big Jim om i utbyte mot att han höll sig borta från ungarna och Julia eller skulle han trotsa honom, göra det rätta och säga att han inte var skyldig? Jag bara tecknade "Säg 'inte skyldig'! Det är det rätta! Säg 'inte skyldig'! Det är det rätta!" om och om igen. Och yes, han svarade "Inte skyldig!" och då jag bara skrek! Jag var så glad! Han gjorde verkligen det rätta, tycker jag! Han är ju faktiskt oskyldig! Det är Big Jim som ska erkänna sig skyldig, inte Barbie! Och även om Barbie skulle erkänna, så hur fasen skulle han veta som död om Big Jim höll sitt ord om att hålla sig borta från Joe, Norrie, Angie och Julia eller inte? Precis! Så Barbie gjorde det rätta!


Och då bara slutade det! Åååååååh!!! Det är säsongsfinal imorgon, jag är så nervös för det ska tydligt bli en stor cliffhanger och för att nån kommer dö! Men samtidigt ska det bli så spännande! Tisdag, skynda dig! ;)
Postat av: petra

vart har du hitta dom två sista avsnitten 12-13 av under the dome. Jag hittar dom bara med engelsk text, vill ha svenska! :)

Svar: Tyvärr finns det inte :/ jag har kollat hela säsongen med engelsk text.
Micaela Sundberg

2013-10-20 @ 14:27:01
URL: http://pk.blogg.se

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: