DATUM: 2013-05-04 / TID: 01:28:00
KATEGORI: Film

Hachiko a Dog's Tale (2009).

Hachiko a Dog's Tale har jag sett förut två gånger tidigare. Senaste gången var för två-tre år sedan. När jag såg filmen på mataffären idag kändes det bara som ett så rätt tillfälle att köpa den, så det gjorde jag. Jag tog den och betalade den. Och nu såg jag den nyss.
Och åh herregud! Jag har nästan glömt hur bra filmen var! Den är en så vansinnigt vacker, episk, sorglig och gripande film med en fantastisk berättelse om lojalitet och ett stark band mellan en husse och en hund. Den visar hur stark lojalitet mellan en husse/matte och en hund kan vara. Så säg därför aldrig, aldrig "Men det är bara en hund!" till alla hundägare inklusive mig. Det är aldrig bara en hund. Se filmen så förstår ni (jag riktar mer till er som tycker att hundar är bara hundar).
Dessutom är den baserad på en sann historia också, vilket gör filmen bara ännu hjärtskärande att se! Ju längre filmen går, desto mer ondare gör mitt hjärta så att det slutligen bara är ett enda stort hål i mitt hjärta. Man är HELT knäckt efter filmen. Det är bara en så otroligt fin berättelse! Jag minns första och andra gången jag såg den. Jag grät så mycket - som en nyfödd baby. Jag klarade inte av att fortsätta titta på grund av att jag hade en sån stor klump i halsen av allt gråt, klumpen i halsen kändes som halsfluss, så att jag var tvungen att pausa flera gånger. Var femte minut typ. Bokstavligen. Och nu när jag såg den nyss hände det samma sak. Jag var tvungen att pausa flera gånger för att kunna sluta gråta. Jag klarar ALDRIG att se såna filmer utan att pausa emellanåt. Jag menar... kom igen! En hund som väntar på samma ställe på tågstationen varje dag vid exakt samma tid på en död husse i nio år!? Nio år! Herregud... man är helt tagen!
Som sagt... Vacker berättelse och fantastiska skådisar med ett så jävla förbannat sorgligt slut!
Det finns idag en bronsstaty av Hachiko på Shibuya tågstationen i Japan där han väntade varje dag i nio år för att hedra minnet av honom. Det är bara så fint! En vacker dag ska jag besöka dit när jag är där! För att Hachiko är en legend! ♥ Jag rekommenderar den verkligen högt! Trailern kan ni se här.
 
När akita-valpen Hachiko kommer till sitt nya hem, dröjer det inte länge förrän han och hans husse är oskiljaktiga. Varje dag vid samma tid möter Hachiko sin ägare vid tågstationen och hunden blir en älskad medlem i familjen. Men en dag får Hachiko vänta förgäves. Trots det väntar han troget på sin husse varje dag under de kommande nio åren. Hans öde berör många av de människor som passerar stationen och de hjälper hunden med mat och varma ord...
 
Postat av: Karin

Jag klarar inte av den filmen. Jag gråter bara jag tänker på den. Om jag ser den igen kommer jag gråta i flera månader..

Svar: Ja, inte jag heller. För mig kommer det ta två eller tre år mellan varje gång jag ser filmen. Den är bara så hjärtskärande! För hjärtskärande för att kunna ses om och om igen på ett par veckor! Såg jag den flera gånger i rad under några veckor, skulle jag vara uttömd på vatten i kroppen av allt tårar x)
Micaela Sundberg

2013-05-16 @ 17:05:28
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: